Wednesday, February 24, 2010

Panas...Panas...Panas....Eh! tak lah pasas sangat.

Kebelakangan ini suhu di Malaysia agak panas. Setengah tempat mencapai 34 Celsius. Cahaya mahatari pula menyengit sekali. Alhamdulillah, hujan perolakan yang turun sekali sekali dapat juga membantu menyejukkan bumi.

Ada dua tiga kawan baru didiagnos. Mereka , ada yang tabah dan ada yang macam aku dulu gak, libang libung perasaannya. Kejap ok, kejap mengalir-ngalir air mata. Tapi depan orang kita Control Comei..he he he...aku lepas mc 2 bulan tiba-tiba rasa sedih sangat bila kawan-kawan ada 2 orang yang dah tunggu hari.....wa nangis hampir 20 jam jugak you. Sampai wa minta masuk wad. Takut tak boleh kawal .Kurang-kurang di wad ada nurse monitor. Empangan pecah.

Alhamdulillah , kanser ku dapat dikesan awal. Aku pilih rawatan yang pada pandangan ku tidak akan memeningkan kepala ku dan kepala ahli keluarga. Rawatan yang lebih memudahkan semua pihak.

Biasala bila kami citer-citer dengan geng-geng ni, macam-macam anologi yang boleh digunakan sepanjang rawatan. Dari pandangan ku kebanyakkan ngeri dengan pengalaman yang akan dilalui dengan kemo. Tidak kurang yang melalui memang mengerikan. Peningnya, muntah hijaunya, letihnya dan berbagai-bagai. Tapi ada juga yang kata tidaklah teruk sangat. Ada gak yang tak muntah....pelbagai pengalamannya.

Yang pasti, mereka yang meletakkan kerangka pemikiran positif mengalami kesan yang lebih ringan berbanding yang ada keraguan dihati. Ada yang kata macam mabuk pengandung . Macam-macam, ada yang ok , mabuk sikit dan mabuk banyak. Tapi tiada lah dilaporkan mati sebab mabuk mengandung. Macam tu gak kemo, belum ada yang dilaporkan mati sebab kesan sampingan kemo. Tapi sebab rawatan tidak berjaya tu ada.

Kalau orang mabuk mengandung , hilang kedukaan dengan lahirnya bayi. Yang mabuk sebab kemo mungkin boleh gembirakan diri dengan kanser kita dapat dirawat.

Dalam banyak-banyak petua yang dikongsi, petua yang paling kuat adalah :

a. Baiki amal peribadi yang wajib, yang sunat dan seumpamanya
b. Amalkan pemakanan sunnah, makan kurma, halba hitam, madu , minum air zam-zam , air yang di ayatkan dan seumpanya
c. Berfikiran positif dan guna " Law of Attraction"
d. Nikmati, bergembira dan manafaatkan sessi rawatan dengan fikiran dan aktiviti laut biru.
e. Ayatkan diri dengan wirid-wirid syifa'.

Walau suhu panas, dan memang ia panas, tapi kalu kita kata okay tidak lah panas sangat dan kita manafaatnya ia tidak akan mengesan pada diri kita. Kita harus yakin, di Malaysia bila panas sangat selalunya akan ada hujan perolakan yang menyejukkan. Begitu juga dengan rawatan kemo. Memang akan rasa tidak selesa, tapi tidaklah ketidak selesaan itu terlalu melampau dan berpanjangan. Yakin pertolongan Allah itu hampir.

Assalamualaikum, Ahlan Wa Sahlan

Assalamualaikum, Ahlan Wa Sahlan
Lima tahun yang lalu saya Allah pilih untuk menerima ujian dengan didiagnos mengidap kanser payudara. Alhamdulillah proses rawatan berjalan lancar. Insiden itu telah merubah saya ketahap yang lebih baik dari segi iman, amal malah kehidupan saya keseluruhannya. Sekiranya anda ingin sokongan moral dalam menghadapi kanser bolehlah menghubungi saya di rosliya@pusrawi.com.my. atau 019-7579928 Salam