Friday, June 13, 2008

Yan...Adek Gi Dulu, Tunggu Kak Di Sana Ye.

Assalamualaikum, Yan , nama kak , Rosliya. Yan apa khabar? Yan memandang dengan salam perkenalan. Yang tidak mampu lagi berkata. Hanya gerak mata dan gerak mulut tanpa suara yang dapat diungkapkan. Badan Yan tinggal tulang. Mata Yan kekuningan. Yan banyakkan istigfar Dek. Sambungku. Kak pun macam Yan. Kita satu kelab Dek. Kak kena lima tahun dulu Dek. Terangku untuk mengenalkan diri. Aku dijemput untuk berkenalan dengan Yan sedang tenat setelah didiagnos kancer perut enam bulan yang lalu. Dalam seminggu ini Yan selalu tidak tenang.


Yan , Yan sakit ye? Yan menjawab dengan kerdipan mata. Yan sakit kat mana Dek? Yan gerakkan tangannya ke kawasan perut sebelah kanan. Yan sakit kat sini ye? Yan angguk.

Yan, kak ajar rawatan guna Surah Al Fatihah. Mari kita baca Al Fatihah sama-sama. Al Fatihah. Aku baca Fatihah agak kuat biar semua orang yang ade dengar. Yan komat-kamit ikut bacaan ku. Ameen. Yan tiup kat tapak tangan Yan ye. Ku angkatkan tangan Yan utk bolehkan dia hembus ditangan. Kemudian kuletakkan tangannnya semula ke kanan perutnya yang Yan kata sakit. Yan buat macam ini bila Yan rasa sakitnye. Yan angguk kepala tanda faham. Biarkan tangan kita kat tempat sakit tu sambil ulang bacaaan Al Fatihah atau istigfar pun boleh. Sampai kat ayat " Iyya kana'budu waiyya kanas ta'in tu (Kepada mu kami menyembah dan kepada mu kami mohon pertolongan tu,) Yan doa kat Allah . Minta Allah legakan kesakitan, mudahkan Yan dan apa saja yang Yan nak. Kami semua senyap sambil melihat reaksi Yan. Dia tutup mata. Mungkin ingin merasakan kelegaan pada kawasan yang sedang sakit tu.



Yan , waktu Yan sakit macam ini doa Yan mustajab. Banyakkan doa untuk Yan, adik beradik dan saudara mara juga semua orang yang bantu Yan. Doakan kebaikan mereka. Maafkan segala kesilapan mereka. Sambungku untuk tidak membiarkan suasana yang hening berterusan.


Yan, penat ye. Yan mengangguk. Dia banyak malam tak boleh tidur, sampuk kakaknye. Yan nak tidur ke? Tanya ku. Yan mengangguk. Ok, Yan tutup mata, kita baca selawat sama-sama. Baca selawat ni akan damaikan hati dan fikiran . Bila kita selawat malaikat akan berselawat balik untuk kita. Aku pun baca selawat perlahan-lahan sambil membelai ubun-ubun Yan. Yan cuba melelapkan mata. Dapatlah barang 5 minit. Alhamdulillah.


Yan nak apa Dek? Tanyaku bila dia tak boleh lelap lagi. Yan nak mak, jawapnya dalam suara yang aku tak faham. Tapi itulah yang kakaknya kata apa yang Yan cuba jawab soalanku. Oh Yan nak mak. Mak sekarang ada kat taman syurga tengah tunggu Yan. Yan terima keadaan sekarang ini seadanya dan rindukanlah keadaan yang indah dengan mak nanti di taman syurga tanpa kesakitan dan keletihan. Yan akan dapat lihat wajah Allah yang sangat kasih pada kita. Dia berikan ini semua pada kita untuk menghapus dosa dan meningkatkan darjat kita Dek. Yan istigfar banyak-banyak. Maafkan semua orang. Yan gi dulu. Yan tunggu kak ye di sana. Nanti kita jumpa mak dan Nabi Muhammad kat sana ye. Yan mengangguk sambil mengukir senyuman walau dalam keletihan dan kesakitan.


Yan ni hebat, Doanya makbul. Minta Yan doakan kamu. Aku mengingatkan ahli keluarganya yang ada sekelilingnya.


Jam dah hampir 7.30 malam. Yan, Kak balik dulu insyaAllah kak datang lain kali. Aku usap ubun-ubun Yan dan cium pipi Yan. Yan gi dulu , Yan tunggu kak kat sana ye. Yan doakan kak. Bisikku ke telinga Yan. Aku kucup ubun Yan dan melihat wajah Yan puas-puas. Tak pasti sempat bertemu lagi dengan dia atau tidak di lawatan akan datang.


Seminggu dari tarikh lawatan itu aku menerima berita Yan dah pulang kerahmatullah bertemu Allah Al Khaliq penciptanya. Al Fatihah.



Tuesday, May 13, 2008

CAKNe JIM - PUSRAWI - Kumpulan Sokongan Pesakit Kanser

Perkhidmatan Sokongan Kanser CAKNe PUSRAWI


Aktiviti CAKNe adalah kerjasama antara Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia dan Hospital PUSRAWI.Sdn. Bhd dalam membantu pesakit kanser dan keluarga mereka.

Sumbangan untuk aktiviti CAKNe boleh dibuat atas nama Hospital PUSRAWI Sdn. Bhd atau Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia dan ianya amat dihargai.

Perkhidmatan yang disediakan adalah :

a. Panduan dan Sokongan Emosi
b. Kelas Senaman Selepas Mastektomi
c. Bekalan Coli Selepasa Mastektomi
d. Perjumpaan Bulanan Pesakit Kanser
e. Lawatan Ke rumah Pesakit Kanser
f. Kelas Kesedaran Kanser

Sessi bimbingan dan perkhidmatan adalah dengan temujanji. Sila hubungi Hajjah Rosliya Abbas untuk maklumat lanjut 019-757 9928.

Sila lawati www.pusrawi.com.my juga weblog Wanita JIM di www.jim.org.my. Hospital PUSRAWI Sn. Bhd 03-2687 5000. Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia 03-4173379

Coli Khas Selepas Mastektomi

Assalamualaikum,

Puan,

Sesiapa yang memerlukan boleh mendapat bekalan di Hospital PUSRAWI Sdn. Bhd.
Sila hubungi saya Rosliya 019-757 9928

Salam

Rosliya Abbas

Friday, April 25, 2008

ISO satu Tazkirah

Alhamdulillah, baru selesai Audit Luar hari Rabu 23 Aprl. memang stress menyiapkan data dan memastikan everything in place.



Lega bila dah lepas. Ade kantoi sikit tapi bukan isu besar.



Bila fikir-fikir , persiapan dengan ISO Allah tak sehebat persiapan ISO 9001 ni. Sebab apa? Mungkin sebab tak nampak yang akan datang periksa dan yang akan datang tanya. Keputusan pun tak nampak.



Ya Allah ampuni hambamu ini atas sifat kelalaian. Berilah hidayah dan berkatilah setiap detik kehidupan yang kau beri peluang kepada ku. Terimalah amalanku. terimalah taubatku. matikan daku dalam keadaan beriman dan redha mu. Hadiahkan aku dengan syurgamu.



Amin

Tuesday, April 15, 2008

Segala Pada Kita Adalah Pinjaman

Setiap jiwa ada keinginan yang tersendiri. Keinginan itu pastinya tidak terbatas kerana ia dipimpin oleh akal dan nafsu. Keinginan ini akan menjadi ibadah bila dibimbing oleh keimanan pada Allah. Semua dari Allah dan kerana Allah.

Terkadangkala kita terlupa isu bahawa apa yang ada pada kita dan apa yang kita inginkan adalah hak Allah. Maka emosi kita akan meruntun dan gulana. Hanya keimananan pada Allah akan mendamaikan jiwa ini dengan kembali pada asasnya sesuatu dari Allah dan kerana Allah.

Dengan itu sekiranya nikmat pinjaman yang ada diambil kembali tuan empunya, kita akan damai kerana itu pinjaman dan bukan kita punya. Kesedihan adalah lumrah atas pengambilan semula kerana telah ada kaitan emosi sayang pada diri yang menerima pinjaman. Seharusnya kita bersyukur kerana telah meumulangkan kembali pinjaman kepada yang empunya. Semoga amal kita semasa pinjaman itu bersama kita diterima dan dihargai Allah dengan beroleh ganjaran keampunan dan syurga.

Assalamualaikum, Ahlan Wa Sahlan

Assalamualaikum, Ahlan Wa Sahlan
Lima tahun yang lalu saya Allah pilih untuk menerima ujian dengan didiagnos mengidap kanser payudara. Alhamdulillah proses rawatan berjalan lancar. Insiden itu telah merubah saya ketahap yang lebih baik dari segi iman, amal malah kehidupan saya keseluruhannya. Sekiranya anda ingin sokongan moral dalam menghadapi kanser bolehlah menghubungi saya di rosliya@pusrawi.com.my. atau 019-7579928 Salam