Ahad, 19 April 2009

Sakit : Salah Satu Tanda Kasih Sayang Allah

Penyakit yang Allah beri kepada kita umpama deringan loceng ingatan Allah pada kita bahawa ada sesuatu yang perlu dibaiki dalam baki kehidupan yang ada.

Adalah bijak kita melihat penyakit yang kita hidapi mauapun apa juga yang kita alami ini dengan fikiran positif. Dengan berpemikiran positif dalam mengurus dan menyelesaikan sesuatu
membuka banyak pintu pintu penyelesaian yang positif juga. Pemikiran yang positif amat membantu dalam penyembuhan.
Bersangka baiklah dengan Allah. Apa yang diberi Allah kepada kita sebagai peringatan untuk kita jadi lebih hebat lagi disisinya dengan meningkatkan fungsi sebagai khalifah fil ard , pengurus dibumi. Adalah bijak untuk kita jadikannya satu fasa untuk menilai diri secara seimbang di sudut emosi,minda,fizikal dan rohani.
Sejauhmana kita mengurus emosi kita mengikut syariat yang di ajarkan Ar Rasul?
Sejauhmana kita mengurus minda kita mengikut syariat yang di ajarkan Ar Rasul?
Begitu juga dengan fizikal dan rohani kita. Pastinya kita akan menemui banyak lagi pencapaian kita yang boleh kita tingkatkan.
Contohnya dalam amalan tiang agama kita iaitu solah. Berapa kita beri markah pada mutu solat kita dalam skala 1-10? Kita solat dengan penuh rindu dengan Allah? Di awal waktu? Berjemaah? Faham makna bacaan? Mengetahui semua hukum dalam solat? Ayat-ayat yang kita baca masih anatar 3 Qul walau kita dah baligh 10 tahun yang lalu, tak tau mana lak tu?
Setelah sedar pencapaian solat kita sebelum kita didiagnos, kita buat perancangan yang mampu kita lakukan dengan peningkatan yang berdikit dikit dan pastikan ia berterusan meningkat.
Lakukan yang sama pada sektor lain dalam kehidupan seharian kita.
Bila kita melakukan ini umpama kita membaiki akar pokok kehidupan kita. Akar ini berkembang dengan subur. Hasilnya kita akan dapat rasa kehidupan ini lebih bermakna dan kita akan berasa lebih bersedia untuk menemui Allah. Pohon kehidupan kita akan lebih subur dan sihat mengikut tuntutan syariat yang Allah turun dalam Al Qur an dan Ar Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
Selamat Mencuba

Tiada ulasan:

Assalamualaikum, Ahlan Wa Sahlan

Assalamualaikum, Ahlan Wa Sahlan
Lima tahun yang lalu saya Allah pilih untuk menerima ujian dengan didiagnos mengidap kanser payudara. Alhamdulillah proses rawatan berjalan lancar. Insiden itu telah merubah saya ketahap yang lebih baik dari segi iman, amal malah kehidupan saya keseluruhannya. Sekiranya anda ingin sokongan moral dalam menghadapi kanser bolehlah menghubungi saya di rosliya@pusrawi.com.my. atau 019-7579928 Salam