Selasa, 3 November 2009

SEPAGI DI MAHKAMAH DUNIA

Hari ini hari pertama aku menjejak kaki ke mahkamah untuk menngikuti perbicaraan seseorang yang signifiken dalam hidupku. Pakir kereta penuh, maka aku perlu mencari tempat letak kereta di hadapan taman rakyat yang agak jauhnya satu kilometer dari komplek mahkamah.

Sesampai di depan pintu gerbang.....Allahuakbar tingginya tangga yang perlu dinaiki, dah terasa nak tercabut lututku, lebih kurang 100 anak tangga. Sudah lama aku tidak naik tangga sebegitu tinggi, baru nak kemahkamah dunia pun aku dah semput naik tangga, esok kalau lalu titi siratulmustakim tak taulah macamana dan bagaimana keadaan ku? Ya Allah mudahkan dan berilah kekuatanku. Aku melangkah satu persatu sambil berpegang pada pemegang tangga. Bagus juga mereka bina atap maka tidaklah panas. Anak tangganya kurang 6 inci dan tidak menyakitkan. Sesampai dipertengahan aku terserempak dengan suami kenalan ku, mereka suami isteri peguam. Kami saling menyapa. Setelah mohon padangan, beliau mengakhiri kata" Just enjoy the show. You know where to get me if you needs help''. Assalamualaikum. Aku pun terus perjalanan menaiki tangga. Alhamdulillah akhirnya sampai juga aku ke kompleks mahkamah.

Disebelah kiri laman seorang banduan yang baru turun dari trak polis ditemani pegawai polis menemui kaum keluarga. Seorang wanita agak berumur menyapu kepala banduan ini dan ngucup kepala banduan yang botak. Mungkin ibunya. Itulah tanda kasih ibu. Sejahat manapun anaknya, kasihnya tidak berubah. Didoakan anaknya sabar dan mendapat hidayah. Inikan pula kasih ibu pada anaknya yang dianiaya.

Di lobi pula, ramainya pemberita , berkelip-kelip ''Flash'' ambil gambar. Khabarnya pagi ini semua kes ahli-ahli politik pemerintah dan alternatif. Bagaimana negara nak maju, semua sibuk makan duit rakyat. Itu yang terbau.....yang tidak? Moga mereka dapat hidayah dan pulang kepangkal jalan.

Puan, kes itu tidak dipindah secara rasmi, jadi kes masih di Klang. Hari ini diteruskan di Klang. Terang peguam muda. Begitulah manusia, banyak kelemahan. Tapi mahkamah ALLAH yang Maha Sempurna , Maha Mengetahui tiada apa satu pun yang berlaku tanpa pengetahuannya.

Wahai diri, jagalah ALlah, ALlah akan menjaga mu. Cari redha Allah yang utama, bukan redha manusia semata. ALLah majikan mu, ALLah yang kau cintai.......

1 ulasan:

malimputih berkata...

Insyallah semua akan berjalan lancar, memang pergi ke mahkamah dunia menyesakkan, saya dak kira veteran ke mahkamah, hal sendiri dan juga hal orang lain, but end of the day, its nothing compare to Mahkamah Allah di padang Masyhar.

Assalamualaikum, Ahlan Wa Sahlan

Assalamualaikum, Ahlan Wa Sahlan
Lima tahun yang lalu saya Allah pilih untuk menerima ujian dengan didiagnos mengidap kanser payudara. Alhamdulillah proses rawatan berjalan lancar. Insiden itu telah merubah saya ketahap yang lebih baik dari segi iman, amal malah kehidupan saya keseluruhannya. Sekiranya anda ingin sokongan moral dalam menghadapi kanser bolehlah menghubungi saya di rosliya@pusrawi.com.my. atau 019-7579928 Salam